Lerarenpagina
Welkom op de pagina die voor de leerkrachten bestemd is. Op deze pagina vindt u alle praktische informatie over het onderwerp van de website. Via deze webquest beoog ik dat de leerlingen zich een beeld kunnen vormen van magnetisme.
Het is de bedoeling dat de leerlingen alles wat op de site voorkomt ook zelf kunnen uitvoeren.
Hieronder vindt u ook de praktische informatie over beginstituatie van de doelgroep.
Doelgroep: 2e graad bso
Benodigdheden: computer, oortjes/hoofdtelefoon, al de benodigdheden die bij de proefjes behoren.
Duur: 180 min.
Tips:
Organisatie:
-Zorg ervoor dat de leerlingen enkel het materiaal op de tafel/bank hebben liggen dat ze nodig hebben voor de proefjes.
-Zorg er als leerkracht voor dat je het nodige materiaal in de klas hebt liggen.
Veiligheid:
-Alle proefjes zijn prefect veilig uit te voeren, zo lang er geen stopcontacten in de buurt zijn van de tafel/bank waar de leerlingen aan werken.
-Zorg ervoor dat als je de proef van het kompas gedaan hebt, het water weg haalt van de tafel, zodat als je aan de proef van de elektromagneet begint er zeker geen water meer in de buurt is.
Evaluatie:
De evaluatie gebeurt aan de hand van een verbetersleutel van het werkbaaldje. Deze verbetersleutel vindt u op vanonder aan deze pagina.
Voorstellen projecten:
Deze website kan je gebruiken voor een les natuurwetenschappen. Maar je kan deze website ook voor andere projecten gebruiken. Zoals bijvoorbeeld;
-Een inleiding naar een project rond magnetisme
-Een inleiding naar een project over elektriciteit
-...
Doelstellingen:
-De leerlingen kunnen de werking van een magneet achterhalen/uitleggen.
-De leerlingen kunnen door zelfonderzoek achterhalen wat magnetische voorwerpen zijn en wat niet.
-De leerlingen kunnen uitleggen waarom bepaalde voorwerpen magnetisch zijn en andere niet.
-De leerlingen kunnen zelf een kompas maken aan de hand van een stappenplan.
-De leerlingen kunnen zelf een elektromagneet maken aan de hand van een stappenplan.
-De leerlingen kunnen verschillende voorbeelden geven van waar magnetisme voor komt in het dagelijks leven.
-De leerlingen kunnen uit gesproken taal de juiste informatie halen om bepaalde vragen op te lossen.
Leerplandoelen:
2 onder begeleiding natuurwetenschappelijke verschijnselen verbinden met toepassingen uit de leefwereld
leerplandoel 25 --> natuurwetenschappen
2 Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie
vinden en selecteren uit:
• gesproken teksten;
• eenvoudige gesproken teksten in een vreemde taal;
• geschreven teksten;
• eenvoudige geschreven teksten in een vreemde taal;
• ICT-bronnen;
• tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten;
• beeldmateriaal.
3 Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie
gebruiken.
• concrete informatie uit gesproken teksten;
• concrete informatie uit geschreven teksten;
• concrete informatie uit ICT-bronnen;
• concrete informatie uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten;
• concrete informatie uit beeldmateriaal.
10 * Ingesteld zijn op:
• het inschatten van resultaten;
• het controleren van bewerkingen en resultaten;
• het vergelijken van oplossingen.
12 * Ingesteld zijn op:
• het inschatten van resultaten;
• het controleren van bewerkingen en resultaten;
• het vergelijken van oplossingen.
13 Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur
individueel realiseren via volgende stappen:
• de organisatie;
• de uitvoering;
• de reflectie;
• de bijsturing.
23 Illustreren dat het dagelijkse leven ingebed ligt tussen verleden en toekomst:
• vanuit de actualiteit;
• op basis van eigen ervaringen.
33 Onder begeleiding toepassingen en elementen uit de eigen leefwereld in verband brengen met natuurwetenschappelijke verschijnselen zoals
• het klimaat;
• het weer;
• energie;
• straling
Bronnen:
Wat is een magneet? (n.d.-b). Retrieved May 20, 2019, from https://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/151063-wat-is-een-magneet.html
YouTube. (n.d.). Retrieved May 20, 2019, from https://www.youtube.com
natuurkundige kracht. (2019, May 2). Retrieved May 20, 2019, from https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisme
Magneet - Wikikids. (n.d.). Retrieved May 20, 2019, from https://wikikids.nl/Magneet
404 Not Found. (2019). Retrieved August 18, 2019, from https://www.roelhendriks.eu/Natuurkunde/w3G+magnetisme/magnetisme+theorie.pdf